Megszállták a magyarok Torrevieja-t?
2025. szept. 22. 14:11,
Nincsenek hozzászólások
Megszállták a magyarok Torrevieja-t?
A magyarok „megszállták” Torrevieját kifejezés túlzás– de legalábbis érezhetően megnövekedett számuk a városban az utóbbi 10–15 évben – ennek pedig több együttes oka van, társadalmi, gazdasági és érzelmi tényezők egyaránt szerepet játszanak benne:
1. Ár-érték arányban az egyik legolcsóbb tengerparti város Nyugat-Európában
• Torreviejában egy 2 hálószobás, tenger közeli lakás ára 40–50%-kal alacsonyabb, mint Barcelonában vagy Malagában.
• Magyarországhoz viszonyítva sokan úgy érzik, „ennyiért a Balatonon már csak garázst kapni”.
• Az ingatlanárak a 2008-as válság után sokáig alacsonyak maradtak – ezt sok magyar befektetési lehetőségként fogta fel.
2. Álom a tengerparti életmódról – olcsón
• A mediterrán életforma – napfény, tenger, lazaság – erős vágyat ébreszt a magyar emberekben, akik egyre inkább kiábrándulnak a hazai közéletből és szociális ellátórendszerből.
• Nagyon sok "spanyol álomterjesztő lett" minden fronton.
• Torrevieja "nem túl spanyol", nem elitista – sokan úgy érzik, itt nem kell tökéletes nyelvtudás, se sok pénz, hogy „európai életet” éljenek.
Itt elég a kinai shop ruha kinálata és a rozoga autó is, senki se néz le, ez a szokás, 10 EUR-ból is be lehet ülni ebédelni. Olcsó, az meg nem érdekes, hogy a pincér láthatóan tök amatőr. (ezért is olcsó)
3. Erős magyar közösség, informális hálózatok
• A Facebookon több ezer fős magyar csoportok működnek, segítenek bérlésben, vásárlásban, orvoskeresésben, iskoláztatásban.
• Magyar szolgáltatók, vendéglátók jelentek meg. Az újak „készen kapnak egy kis Magyarországot a tenger mellett”.
4. Olcsó nyugdíjas életforma – és az idősek nem akarnak fűtésre költeni.
• Spanyolországban az alap élelmiszerek és a közüzemi díjak gyakran olcsóbbak, mint Magyarországon. Jobb az egészségügy mint Mo-n. Jóval. (Már akinek van TB jogosultsága vagy pénze magánkórházra)
• Sokan 60 év felett úgy döntenek, hogy inkább tengerparti lakásban élik a hátralévő éveket, mint egy magyar panelban vagy füstös belvárosban.
• A „nem kell fűteni” gondolat erősen vonzó nyugdíjasok körében. Kicsi a rezsi! - ez mint a mézesmadzag a magyaroknak.
5. Befektetési célú vásárlások és ingatlanos "hype"
• Sok magyar „ingatlanoskodó” – akár regisztráció nélkül – kezdett tömegesen értékesíteni ingatlanokat magyar ügyfeleknek.
• Ezek az ügynökök gyakran érzelmi alapon győzik meg az embereket, hogy „most vagy soha”.
• Túlárazott vagy problémás lakásokat is el tudnak adni, hiszen a bizalom „honfitársi alapon” működik. Meg a magyar nyelv sokszor erősebb kapocs mint az üzleti realitás.
6. A magyar valóságtól, jövőtől való menekülés
• Sok kisgyermekes család és egyedülálló is az otthoni iskolarendszer, gazdasági helyzet, vagy politikai klíma miatt költözik ki.
• Torrevieja sokak számára nem a cél, hanem az alternatíva a kilátástalanság helyett. Egy tán megfizethető lehetőség. Jó levegő, tenger, barátságos emberek, nem néznek se "migráns"-nak, se "auslander"-nek.
És mi a veszélye?
• Túlkínálat van az eladó és kiadó ingatlanokból – sokan nem tudják kiadni, amit vásároltak.
• A magyar közösségekben sok az informális, ellenőrizetlen közvetítő, akik nem végeznek alapos jogi vagy műszaki vizsgálatot.
• A „spanyol álom” mögött sokszor spanyol adminisztratív rémálom van, amire sok magyar nincs felkészülve.
• Nagyon nehéz munkát találni - spanyol nyelvtudás nélkül marad a mosogatás és a takaritás. Ipar nincs, ill. épitőipar, de ott az olcsó dél-amerikaiakkal kellene versenyezni, a földeken (csak szezonális) meg az észak-afrikaiakkal. Reménytelen. Sok más területen meg munka konkurens a sok itt élő brit (szintén nem az atomfizikusok, de tudnak angolul), régről itt ragadt orosz és a sok ukrán is. Minden az olcsó idegenforgalom körül forog.
• Ami jó a kisembernek - nem jó a vállalkozóknak. Miután itt sok a kispénzű ember, rém nehéz eladni olyan szolgáltatásokat és termékeket amely már az anyagilag erős középosztályt célozná meg. Igaz ez a spanyol törzslakosokra is.
• Az idősebb lakosság (ez általános) kevésbé akar/tud alkalmazkodni az innovatív dolgokhoz, így fejlesztésekre kevés a lehetőség. Nem érdekli az embereket az újdonság. Az "eddig is elvoltunk így" a mentalitás.
• Minden 1 lóra van feltéve (olcsó turizmus), így ha egy komolyabb probléma jön e területen (lásd pl. Covid éve) rengeteg a csőd és a munkanélküli. S ha az idegenforgalomban dolgozók "kiesnek", szinte eladhatatlanná válik minden. Nincs pénz a városban.